Boka express
Skola online Skola online

Vanliga frågor och svar

  • Romme Alpin Ski Lodge
  • Mat
  • Mitt Romme
  • Friluftsdag
  • Skidåkning
  • Toppstugan
  • Övrigt
  • Bokning
  • Matsäcksstugan
  • Holger Hus
  • Uthyrning/utrustning
  • Skidskola/Privatlektioner
  • SkiPass

Använd kategoriknapparna ovan för att visa vanliga frågor och svar för vald kategori.

Finns det kylskåp på rummen i Ski Lodgen?

Nej det gör det inte.

Ingår lakan och handdukar i Ski Lodgen?

Ja.

Vart kan jag värma vällingen när jag bor på Ski Lodgen?

Vi har mikrovågsugn i vår reception, kontakta vår personal så hjälper de dig gärna. Det går också bra att hämta ut en vattenkokare från receptionen som du kan ta med till rummet för att värma vatten i.

Finns hårfön på rummen i Ski Lodgen?

Ja det finns en hårfön i en utav lådorna i den låga bänken på rummet.

Finns det bastu på Ski Lodgen?

Ja vi har en herr och en dam bastu i vår Relaxavdelning som du hittar i övergången mellan Ski Lodgens två huskroppar på våning tre. Ingång från hus 2.

Finns det pool på Ski Lodgen?

Nej, vi har ingen pool. Har ni badsugna barn, kan vi tipsa om ett besök på äventyrsbadet Aqua Nova i Borlänge.

När får jag checka in?

Från kl. 15.00 kan du checka in på Ski Lodgen. Är rummet färdig städat innan får du självklart tillgång till ert rum. Vår reception är bemannad dygnet rum, så ni är välkomna att checka in när det passar er.

När måste jag checka ut?

Utcheckning sker kl. 10.30. Det finns tyvärr inte möjlighet att få sen utcheckning. Detta beror på att vi har 169 rum som skall städas innan nästa incheckning kl.15.00.

Är det tillåtet att ta med sig husdjur till Ski Lodgen?

I vissa av våra familjerum med 4 bäddar och 5 bäddar är det tillåtet att ta med sig djur. Detta måste dock bokas med bokningen på telefon 0243-795800 och finns i mån av plats. En kostnad på 300 kr tillkommer.

Har ni några aktiviteter för barn på kvällarna på Ski Lodgen?

Vi har ett stort lekrum på våning två ovanför vår lobby med leksaker, spel, pyssel och tv-spel. Lekrummet öppnar kl. 15.00 och är bemannat att Romme Alpins personal.
Filmvisning kl.18.30 & 20.00. Vilka filmer som visas presenteras varje dag på den stora tavlan vid receptionen.
Skidskolan annordnar även skattjakt, pulkarace och snöfotboll vissa kvällar. Ta kontakt med receptionen på plats för mer information om dessa aktiviteter.

Kan man boka enstaka nätter på Ski Lodgen?

Under söndag till torsdag v. 2-6 finns enstaka nätter alltid bokningsbara. Övriga dagar och veckor släpps enstaka nätter 6 dagar innan ankomst för bokning, med undantag för fredag natt som släpps 5 dagar innan ankomst.  Ex. fredag och lördag natt släpps till försäljning på Boka express vår hemsida på söndagen innan ankomst.

Kan man boka en spjälsäng till rummet?

Ja, kontakta bokningen via mail alpin@rommealpin.se eller telefon 0243-795800 för att boka in en barnsäng till ert rum. En kostnad på 200 kr tillkommer.

Får man bo fler personer i rummet än antalet bäddar och kan ni ställa in en extrasäng?

Vi tillåter endast barn under 2 år som extra person i rummet. Detta på grund av brandsäkerhetsföreskrifter.
Vi har inga extrasängar men erbjuder barnsängar till barn under 2 år för en kostnad av 200 kr.

Får man använda duschar och relaxavdelningen trots att jag ej bor på Ski Lodgen?

Nej, relaxavdelningen är endast tillgänglig för våra boende gäster.

Går det att boka middagsbord i Ski Lodge restaurangen trots att vi ej bor på hotellet?

Ja det går bra, i mån av plats. I första hand är restaurangen reserverad för våra boende gäster på Ski Lodgen. Kontakta bokningen på 0243-795800 eller skicka ett mail till alpin@rommealpin.se.

Går det att boka bord på lunchen i någon av restaurangerna på Romme Alpin?

Nej, vi tar inte emot några bordsbokningar lunchtid.

Har ni grillar där man kan grilla medhavd mat?

Ja, grillar hittar du vid nybörjarområdet. De är tända från kl. 11.00.

Varför ska jag koppla mitt Skipass till Mitt Romme?

Genom att koppla ditt Skipass till Mitt Romme får du tillgång, och kan posta, din skiddag och din åkdata på Facebook. Du följer dina åk och skiddata hela säsongen och kan jämföra med dina vänner och dagens topplistor.

Hur registreras mina åk?

När du passerar ingången till liften med ditt SkiPass registreras ditt åk automatiskt.

Vad är min skiddag?

Min skiddag är en sammanfattning av dina åk under dagen. Du får en sammanställning av antal åk och antal vertikalmeter. Åkdatan sammanställs i topplistor som visar åkdata för idag, igår och under hela säsongen och delas med dina vänner på Facebook som har Mitt Romme-appen. Du kan även förtjäna och samla olika pins utifrån din åkstil och ditt åkbeteende. Är du en Soldyrkare eller Manchesterjägare?

Vad delar jag på Facebook?

Genom att ansluta Mitt Romme till Facebook godkänner du och delar din åkdata med de vänner på Facebook som också installerat Mitt Romme. Du godkänner även att du visas på topplistor.

Kan jag ladda mitt Skipass på Mitt Romme?

Ja, via länken Skipass. Detta går att göra fram till 15 minuter innan du kliver på liften.

Vart sjukanmäler jag min son som är anmäld till en friluftsdag på Romme Alpin?

Sjukanmälan sker som vanligt till skolan. Den anvarige ledaren på skolan lämnar sedan in en lista till oss på plats på sjukanmälda elever, därefter återbetalar vi den bokade summan -100 kr i adm. avgift till samma kort/konto som ni betalade med då ni gjorde bokningen.

När öppnar Romme Alpin för säsongen?

Vi öppnar backarna den 20 december. Ski Lodgen öppnar den 19 december.
Vid möjlighet har vi även öppet på helgerna i december.

När stänger Romme Alpin för säsongen?

Skidanläggningen har öppet fram till den 6 april 2015.

Vilka tider har backarna öppet?

Backarn har öppet från den 20 december klockan 09.00-15.00.

Från och med den 19 januari har backarna öppet klockan 09.00-16.00.

Finns det längdspår på Romme Alpin?

I mån av mycket natursnö finns det en längdspår på 2 km tvärsöver vägen från anläggningen. Kontakta gärna bokningen på 0243-795800 för uppdaterad information om skicken på spåren.
Annars kan vi rekommendera er att åka till Gyllbergen, Bergebo eller Mellsta för längdskidåkning.

Får man åka upp med stolsliften till Toppstugan och äta lunch utan skidor?

Nej det är inte tillåtet enligt våra säkerhetsföreskrifter.

Finns det vegetariskt alternativ på Fondueafton på Toppstugan?

Som vegetariskt alternativ erbjuder vi Quornfilé i grönsaksbuljong eller Scampi i fiskbuljong. Detta måste dock förbokas, kontakta bokningen på mail alpin@rommealpin.se eller telefon 0243-795800.

Får vi boka bord på lunchen i Toppstugan?

Vi bokar inte några bord på lunchen i Toppstugan, hjärtligt välkomna från kl. 11.30.

Finns det omklädningsrum och dusch på anläggningen?

I Matsäcksstugan finns omklädningsrum men ej dusch.

Finns det förvaring och låsbara skåp på anläggningen?

I och utanför Matsäcksstugan finns obevakad förvaring för tex. väskor och skor. Inga låsbara skåp finns.

Finns det pulkabacke?

Ja vi har en pulkabacke, till vänster om nybörjarområdet.

Har ni snögaranti?

Vår snögaranti är att vi ska kunna tillgodose en backe från toppen och en backe i nybörjarområdet, annars återbetalar vi bokningen -200 kr i adm. avgift.

Är det samma pris vid bokning på hemsidan som på plats?

Ja.

Kan man boka endast resa med era dagstursbussar?

Ja det går bra att boka detta via Boka Express.

Kan jag köpa endast ditresa/hemresa med era dagstursbussar?

Ja det går bra att åka endast en väg med våra dagstursbussar. Dock ingår alltid tur och retur, så det går inte att boka endast resa tur eller retur. Din bokning gör du på Boka Express.

Finns det mikrovågsugn matsäcksstugan?

Ja.

Får man han med sig husdjur till Holger Hus?

Nej, det är inte tillåtet.

Kan jag köpa till slutstädning?

Ja, det går bra att boka slutstädning vid bokningstillfället till en kostnad av 1500:-. Vill du komplettera din bokning med slutstädning kan detta göras senast 10 dagar innan ankomst. Kontakta bokningen på 0243-795800 för att göra detta tillägg.

När är incheckning och utcheckning i Holger Hus?

Incheckning 15.00, utcheckning 10.30.

Vart hämtar jag nyckeln till Holgers hus?

Nyckeln hämtar du i Ski Lodge recepetionen.

Hur är sängarna fördelade i Holgers hus?

På första våningen finns 2 sovrum med 4 och 3 bäddar. På andra våningen finns två sovrum med 3 och 2 bäddar.

Ingår skidglasögon i hyra av komplett skidpaket?

Nej, det gör det inte. Vi har endast skidglasögon till försäljning i vår shop.

Har ni skidgarderob?

Ja det har vi. I skidgarderoben kan du lämna in dina skidor och stavar över natten för 20 kr. Pjäxorna tar du med dig. Skidgarderoben finns i uthyrningen.

Hyr ni ut skidkläder?

Ja, det gör vi. Kostnaden är 50:-/jacka och 50:-/byxa. Kontakta uthyrningen på plats.

Hyr ni ut längdskidor?

Ja, det gör vi. Kostnaden är 150:-/vuxen för en hel dag, då ingår skidor, stavar och pjäxor. Kontakta uthyrningen på plats.

Behöver man förboka utrustning på hemsidan?

Vi rekommenderar alla våra gäster att förboka utrustning då det går snabbare att hämta ut utrustningen då eftersom den redan är skruvad och inställd efter de mått som anges vid bokning.

Kan man hyra pulka?

Att hyra en pulka kostar 50 kr för en dag, kontakta uthyrningen på plats.

Kan man kombinera skidor och snowboard under en dag?

Ja, det går bra. Kontakta uthyrningen på plats för att byta utrustning.

Hur sent kan man förboka utrustning på hemsidan?

Senast dagen innan ankomst, kl. 23.59.

Vart möter man sin skidskolelärare?

Vid Skidskola skylten vid nybörjarområdet. Gäller både för skidskola i grupp och privatlektioner.

Mellan vilka åldrar kan barn gå i skidskola?

Från 4 år till 12 år. Är man 3 år kan man gå i skidlek. Är man 13 år och äldre rekommenderar vi privatlektion.

Vart bokar jag privatlektion?

Kontakta bokningen på telefon 0243-795800.

Vilka är er åldersgränser?

Knatte 0-7 år. Ungdom 8-15 år. Vuxen från 16 år.

Jag har köpt ett 2-dagars SkiPass och nu vill jag åka en dag till, får jag köpa till en dag för rabbaterat pris?

Det går bra att uppgradera ditt SkiPass till 3 dagar, för samma pris som om du hade köpt ett 3-dagars kort från början. Gå till någon av SkiPassluckorna eller Gästervice på plats så hjälper personalen dig där.

Hur sent kan jag ladda mitt SkiPass på hemsidan?

Här finns ingen tidsbegränsning, du kan stå på vår parkering och ladda ditt kort och sedan bege dig direkt ut i backen.

Kan jag ladda mitt befintliga SkiPass hos er?

Ja det går bra. Vi använder oss av systemet TeamAxess vilket även t ex. Lindvallen, Åre och Idrefjäll också använder sig av, så har du ett SkiPass därifrån går det att ladda på Romme Alpin.
Har du ett papperskort från tidigare besök hos Romme Alpin, går det ej att ladda igen då det är ett engångskort, det är endast kort i plast som fungerar att ladda igen.